Det kan være en jungle af ord når du søger inspiration eller hjælp til din marketing. Måske er du allerede bekendt med ordene og har hørt dem flere gange, men hvad betyder de egentlig?
Slår du det op på Google, er det en jungle at finde rundt i! Derfor får du nu her den korte og simple forklaring.
Content marketing
...er alt det indhold du skaber som viser du er eksperten inden for dit fagområde.
Det kunne for eksempel være værdifulde videoer, webinarer, artikler eller guides. Man kunne fristes til at tro det var det samme som inbound marketing, men se på content marketing som et af redskaberne til din inbound marketing – de 2 ting hænger sammen.
Målet er ikke nogen konkrete eller målbare resultater som det vil være i inbound marketing, men content marketing handler om at lave godt og værdifuldt indhold som uddanner modtageren.
Inbound marketing
...er en af teknikkerne til at skabe nye kunde leads, bl.a. ved at bruge indhold fra din content marketing.
Det kunne f.eks. være når de besøger din hjemmeside, så engagerer du dem med både chatfunktionen, din blog eller måske de kan downloade en guide. For at fastholde kunderne når de er konverteret, sørger du for at være eksperten der vejleder dem.
Inbound marketing handler altså om at give værdi, opfylde behov for information og lære fra sig.
At få skabt et godt forhold imellem dig og dine potentielle kunder, gør også at de har tillid til dig og din forretning. Det er jo godt! For den mest effektive og billigste markedsføring, er mund til mund.
Outbound marketing
... er typisk reklamer som dukker op i din mail og i form af sponserede annoncer.
Vi kender det alle og det har desværre ikke altid god effekt, da den er meget afsenderorienteret og nogle gange mere bliver opfattet som irriterende, fordi det kommer ubelejligt eller vi ikke selv har ønsket det.
Det handler om den traditionelle marketing, eksempler på dette kunne være telemarketing, trykte reklamer, radiospots og bannerannoncer.
Men i dag bliver vi bombarderet med reklamer alle steder og takket være internettet, så skal vi nok selv søge informationen når vi skal bruge det. Derfor benyttes outbound marketing også i lavere grad end tidligere, da det ikke har samme effekt.
Marketing automation
Det er altså dine forlængede blæksprutte arme, så du ikke behøver at løbe med 173 km/timen når det gælder dine marketingindsatser.
Det giver dig nemlig mulighed for at smække benene op og pleje dine kunder igennem købsprocessen, med relevant content der passer til din potentielle kunde.
Det kunne være at en kunde på din hjemmeside henter en guide eller en demo, så vil automation gøre så kunden helt automatisk får en e-mail med ”tak” og relevant information.
Det kunne være det også var relevant at sende noget til kunden 3 dage efter, måske en salgsopfølgningsmail med tilbud om et gratis telefonmøde – dette er også en del af automation flowet.
Takker kunden ja i mail, får du som sælger en mail om at de gerne vil kontaktes. Og vupti! Et varmt lead uden du reelt har gjort noget – det er da smart!