Facebook har altid haft grupper som en af deres vigtigste funktioner og for et par år siden tilføjede de en forretningsmodel til grupperne. De tilføjede nemlig en abonnementsmodel til grupper, der giver administratorer mulighed for at levere eksklusivt indhold til deres lukkede Facebook gruppe, mens de tjener på det som de elsker at gøre.
Hvad kan man med en lukket betalt Facebookgruppe?
En abonnementsgruppe på Facebook giver dig mulighed for at dele det bedste indhold med dine abonnenter. Det kunne være som selvstudier, online kurser, live sessioner, videoer osv.
Hvad kræver det at have en lukket betalt Facebook gruppe?
En Facebook-abonnementsgruppe er til for dine abonnenter. Når nogen abonnerer på dit eksklusive indhold, skal du sikre dig, at du konstant giver dem grund til at foretage næste måneds betaling. Ellers mister du dem.
Lad os sige du var en personlig træner. En normal Facebook gruppe ville være til dem, der elsker at træne eller øve bestemte ting, som f.eks. crossfit. Mens indholdet i den betalte Facebook gruppe handler mere om træning med konkrete øvelser og interaktion med gruppen.
Sådan overholder du Facebook’s regler for abonnementsgrupper
Til at starte med skal man overholde en række regler for at have en abonnementsgruppe. Derudover skal du være administrator for en eksisterende Facebook-gruppe og overholde Facebooks politik for indtægtsgenerering. Er du i tvivl, kan du finde dem her
Politikkerne for indtægtsgenerering for partnere er de samme regler, der gælder for alt indhold, der deles på sider, grupper og begivenheder på Facebook. Er du i tvivl om hvad politikkerne er, kan du finde dem her
Sådan opsætter du din betalte Facebook gruppe
Du skal opsætte din betalt Facebook gruppe via Facebook kreatørstudiet. Facebook har selv lavet en simpel guide til det, den finder du her. Husk også at opsætte en udbetalingskonto! Man skal igennem nogle steps for at blive godkendt til at have et såkaldt ”fanabonnement”. Når du er blevet godkendt, skal du huske at klikke på ”Aktivér abonnementer” og vupti du kan nu få betalende abonnenter.
Kan jeg lave min nuværende Facebook gruppe om til en betalt Facebook gruppe?
Svaret er nej. Men du kan dele linket til gruppen og dermed få folk til at blive medlemmer.
Facebook giver dig mulighed for at vælge mellem forskellige abonnementsplaner, vælg den der fungerer bedst for dig og dine medlemmer. Du kan opkræve abonnementsgebyrer i selve gruppen, og Facebook udbetaler dem til dig via en bankkonto eller PayPal.
Alt til din abonnementsgruppe kan administreres i selve Facebook-appen. Uanset om det er at acceptere og afvise medlemmer, administrere abonnementsgebyrer eller indsamle analyser.
Lav godt indhold til din Facebook abonnementsgruppe
Det indhold du laver til din betalte Facebook gruppe skal sidde lige i skabet. Det er derfor rigtig vigtigt, at du har klarhed over, hvilken værdi du kan give dine abonnenter.
At forstå kernen i din virksomhed, og hvordan det kan gavne dine abonnenter, kan hjælpe dig med at gøre dit indhold værdifuldt for dine abonnementer og derved fastholde dem.
Lad os tage eksemplet fra før med træneren. Her kunne din abonnementskanal så tilbyde små kurser, webinarer, livestreaming af træningshold, eksklusiv adgang til artikler om sundhed, kost og træning og interaktion med dig som deres personlig træner.
Lav en indholdskalender og start med at poste i gruppen allerede før du lukker op
En indholdskalender vil være din bedste ven fra nu af.
Sæt en dag af i din kalender. Skitser nu hvad du gerne vil igennem med din gruppe – planlæg gerne 3-6 måneder frem hvis du kan det! Det giver dig nemlig mulighed for at planlægge, producere og dele indholdet i din abonnementsgruppe, så du altid har noget at poste.
Det er en rigtig god ide at have en masse indhold klar og hvis du kan, så begynd at poste allerede før du lukker gruppen op. På dem måde kommer dine abonnenter ikke ind til en tom gruppe og du giver dem mulighed for at engagere sig fra første dag.
Vær opmærksom på og lær hvilken type af indhold der fungerer bedst. Lyt til hvad dine abonnenter har at sige i kommentarfeltet. Lav en undersøgelse eller afstemning for at få hurtig feedback. Det hjælper dig med at forstå dit publikums behov bedre.
Byd dine deltagere velkommen og hold dem ved ilden
Du kan evt. fastgøre et indlæg, der kan byde nye deltagere velkommen, fortælle dem, hvad de kan forvente og også opfordre dem til at interagere i gruppen.
Husk at konstant engagere dig med dine abonnenter, ikke kun ved at dele værdiskabende indhold, men også at svare på deres spørgsmål og kommentarer. Det er vigtigt, at du er til stede med dem og husk de er med til at støtte din virksomhed.
Sådan kan du udnytte din Facebook-gruppe til at promovere din abonnementsgruppe.
Det aller bedste sted at nå ud til folk og fortælle dem om din abonnementsgruppe er i din nuværende Facebook-gruppe. Følgerne på din Facebook-gruppe kender dig allerede og stoler på dig. De har haft kontakt med dig og betaler sandsynligvis gerne for ekstra indhold.
Opret både indlæg, billeder og videoer der fremhæver, hvilken værdi du tilbyder på abonnementsgruppen og fortæl dem hvorfor er det noget, de ikke bør gå glip af.
En populær mulighed er også at lave et livestream, hvor du snakker om din abonnementsgruppe og fortæller om det indhold, der vil være tilgængeligt for dets medlemmer. Husk altid at være klar over, hvad medlemmer får, når de betaler for abonnementet. Læs også bloggen om hvad du ellers kan få ud af at bruge livestream til i din virksomhed her
Har du en e-mail-liste? Sørg for at sende en e-mail til din liste om din nye Facebook-gruppe og dens tilbud.