Kan man sælge headsets til en døv?
For det er nogenlunde det du prøver på når du ikke kender din målgruppe.
Da jeg for mange år siden sad som ny spire i salg, ville jeg ønske at jeg før havde kendt til dette trick (det lærte jeg og har brugt det lige siden!).
Tricket er at kende din målgruppe og tale deres sprog. Spørgsmålet er så, hvordan?
Trin 1:
Lær din persona at kende. En persona er beskrivelse af din ideelle kunde som giver dig et overblik over din målgruppes adfærd når de f.eks. skal søge information i købsprocessen, hvilke medier de er på, hvad der fanger deres opmærksomhed og hvad der interesserer dem.
Trin 2:
Lav relevant og værdifuld marketing indhold til din målgruppes behov og som passer til deres købsrejse.
Trin 3:
Når du fysisk taler med kunden, så lyt og tal deres sprog. Og vær dig selv. Mennesker køber mennesker og den gode kundeoplevelse. Leverer du den, så har du deres tillid og ordren i hus.
Ved du hvem dine ideelle kunder er eller er dine ”stole” også tomme?